حمایت از کالای ایرانی یکی از عواملی است که سبب می شود با رونق گرفتن کسب و کار در داخل کشور زمینه رشد و شکوفایی اقتصادی فراهم شود و در نهایت زمینه استقلال اقتصادی و عزتمندی ملت ایران اسلامی تضمین شود

این گفتمان مهم و کارآمد دربردارنده آرمان ها و ارزش های دین اسلام و آموزه های آن است که دارای ابعاد مختلفی است.

در گفتمان انقلاب اسلامی ابعاد مختلف فرهنگی، سیاسی، اجتماعی، دفاعی، امنیتی، اقتصادی و… همواره مورد توجه بوده است.

اقتصاد یکی از مهم ترین حوزه هایی است که در گفتمان انقلاب اسلامی از جایگاه مهم و بسزایی برخوردار است.

دشمنان قسم خورده انقلاب اسلامی جهت تضعیف و در نهایت از بین بردن انقلاب اسلامی به انواع اقدامات، ابزارها و… متمسک شده اند.

اقتصاد یکی از مهم ترین حوزه هایی است که دشمنان به آن توجه خاصی دارند. جمهوری اسلامی ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی، همواره با چالش ها و موانع بسیار زیادی روبه رو بوده است.

جنگ، تحریم های اقتصادی و… تنها نمونه ای از اقدامات دشمنان علیه انقلاب اسلامی، نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و ملت بصیر و مقاوم ایران اسلامی است که این موضوع از یک طرف سبب شده است که بحث تقویت قدرت و ساخت درونی قدرت مطرح شود و از طرفی دیگر رهبر انقلاب اسلامی(مدظله العالی) سال های متمادی را به موضوع اقتصاد و نظر به اقتصاد مقاومتی و بهره گیری از تولیدات داخلی، کالای ایرانی و … اختصاص دهند.

در همین راستا، در شرایط کنونی حمایت از تولید ملی نیاز ضروری جمهوری اسلامی ایران است. رهبر معظم انقلاب اسلامی(مدظله العالی) در این رابطه می فرمایند:

«جمع‌بندی از حرکت خوب کشور به سمت اهداف والا و امکانات و شرایط موجود و همچنین تمرکز بدخواهان نظام اسلامی بر مسائل اقتصادی، نشان می‌دهد که حمایت از تولید ملی یک نیاز ضروری در شرایط کنونی است.»(۱۳۹۱/۰۱/۱۵)

بررسی اندیشه های راهبردی رهبری حکیم انقلاب اسلامی یکی از ارزشمندترین فرصت هایی است که برای شناخت مسیر و حرکت جامعه باید به صورت همه جانبه صورت پذیرد.

حمایت از کالای ایرانی یکی از عواملی است که سبب می شود با رونق گرفتن کسب و کار در داخل کشور زمینه رشد و شکوفایی اقتصادی فراهم شود و در نهایت زمینه استقلال اقتصادی و عزتمندی ملت ایران اسلامی تضمین شود و در واقع می توان گفت که استقلال اقتصادی در گرو تولید ملی است. رهبر معظم انقلاب اسلامی(مدظله العالی) در این رابطه می فرمایند:

«… ما تا به کار ایرانی و سرمایه‌ی ایرانی احترام نگذاریم، تولید ملی شکل نمیگیرد؛ و اگر تولید ملی شکل نگرفت، استقلال اقتصادی این کشور تحقق پیدا نمیکند؛ و اگر استقلال اقتصادی یک جامعه‌ای تحقق پیدا نکرد – یعنی در مسئله‌ی اقتصاد نتوانست خودش تصمیم بگیرد و روی پای خود بایستد – استقلال سیاسی این کشور تحقق پیدا نمیکند؛ و اگر استقلال سیاسی یک جامعه‌ای تحقق پیدا نکرد، بقیه‌ی حرفها، جز حرف، چیز دیگری نیست. تا یک کشور اقتصاد خود را قوی نکند، پایدار نکند، متکی به خود نکند، مستقل نکند، نمیتواند از لحاظ سیاسی و فرهنگی و غیره تأثیرگذار باشد.»(۱۳۹۱/۰۲/۱۰)

هم زمان با تحویل سال نو و با در نظر گرفتن شرایط حاکم بر کشور یکی از موضوعات بسیار مهم مورد توجه جامعه در چارچوب کلی و هدفمند از زبان رهبر معظم انقلاب اسلامی(مدظله العالی) تحت عنوان شعار سال ۱۳۹۷ “حمایت از کالای ایرانی” مطرح شد که می بایست آن را در مسیر و مکمل توسعه اقتصادی و دست یابی به اهداف انقلاب قلمداد کرد.

فرهنگسازی جهت تحقق چنین موضوع مهمی از محوری ترین مسائل مورد توجه است که مطالعه و بررسی دقیق جوانب آن، نیازمند همکاری و همیاری آحاد جامعه به ویژه مؤثرین است.

از مهم ترین ضرورت های تحقق این موضوع مهم و مبارک می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. تولید بهینه کالای ایرانی؛
  2. دارا بودن کیفیت، استحکام و ظرافت محصولات ایرانی؛
  3. تبدیل مصرف تولیدات داخلی در میان مردم به یک عادت؛
  4. بسیج عمومی مردم برای تشویق به مصرف کالای داخلی؛
  5. فرهنگ و فریضه‌ دینی – میهنی؛
  6. حمایت مسئولین از تولیدات ایرانی؛
  7. انطباق با نیازها و سلیقه‌ها و مزیّتهای روز؛
  8. ارزان تمام کردن و رقابت‌پذیر کردن تولید داخلی؛
  9. آگاهی بخشی و هوشیار کرن مردم نسبت به ظرافت ها و دقایق مربوط به مصرف کالاهای داخلی؛
  10. مدیریّت جدّی واردات از سوی دولت؛
  11. مبارزه‌ی جدّی با قاچاق ؛
  12. سرمایه‌گذاری فعّالان اقتصادی در امر تولید؛
  13. و…

در این راستا باید گفت افراد مؤثر و ظرفیت رسانه ای مهم ترین و حساس ترین پل ارتباطی میان مردم، متولیان این امر است؛ زیرا رسانه ها و مؤثرین جامعه در زندگی روزمره مردم نقش اساسی در بازنمایی مفاهیم و اندیشه ها، رویکردها، ذائقه ها و انتخاب ها دارند.

توسعه پایدار زمانی محقق می شود که روند تولید، عرضه و مصرف در کشور به بهترین شکل مدیریت شود. در مهندسی فرهنگی باید این مسأله به درستی تبیین و تشریح شود که جامعه در عین حال که باید در رفاه باشد، باید تفکر و نگرش تولیدی هم داشته باشد و درعین حال ضمن اجتناب از ورود کالای مشابه به کشور صادرات هم مورد توجه باشد.

باتوجه به رایج شدن فرهنگ غلط تبلیغ برتری کالای خارجی نسبت به کالای داخلی! باید تلاش کرد اذهان را نسبت به فاصله این تبلیغات تا واقعیت را هوشیار کرد. باید این نکته مهم را همواره مورد توجه قرار داد که عموماً با ورود کالاهای خارجی زمینه های ورود فرهنگ نامرئی بیگانه نیز به وجود می آید که فرهنگ اسلامی – ایرانی را مورد تهاجم قرار دهد. همان موضوعی که بدون لشگرکشی و هزینه های بسیار توسط بیگانگان وارد کشور می شود. حفظ فرهنگ اصیل ایرانی امر مهمی است که همگان به ویژه افراد مؤثر جامعه باید به آن توجه کنند. باید به این نکته مهم توجه کرد که دستیابی به خودکفایی و استقلال در صورتی تحقق می یابد که همه عوامل و ابزار استقلال در کنار همدیگر قرار گیرند.

حمایت از کالای ایرانی برای ملت ایران مزایای مختلف فرهنگی و اجتماعی، سیاسی و اقتصادی و… دارد. از مهمترین مزایای فرهنگی و اجتماعی حمایت از کالای ایرانی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. تقویت و نهادینه کردن استقلال فرهنگی – اجتماعی ناشی از استقلال در تولید؛
  2. احساس عزت در حفظ و ارتقاء هویت ملی؛
  3. تقویت فرهنگ دینی – میهنی (اسلامی – ایرانی) به جای تقویت فرهنگ های غیردینی و بیگانه و بی تأثیر کردن فرهنگ بیگانه و خنثی کردن آثار مخرب آن؛
  4. افزایش روحیه خودباوری و اعتماد به نفس و تقویت باورهای فرهنگی – اجتماعی بومی در مقابل تحریم بیگانگان؛
  5. گسترش و تقویت همبستگی های فرهنگی – اجتماعی داخل کشور به واسطه تولید و مصرف کالای ایرانی؛
  6. حفظ آثار فرهنگی جامعه برای نسل های مختلف و فرهنگ سازی کار و تلاش در جامعه؛
  7. تأثیرگذاری بر فرهنگ دیگر جوامع از طریق صادرات؛
  8. ارائه الگوی عینی و عملیاتی برای سایر کشورها و جوامع اسلامی از طریق دستیابی به اهداف مختلف به واسطه حمایت و مصرف تولیدات داخلی؛
  9. تقویت ظرفیت های نیروی انسانی و افزایش توانمندی ها و مهارت های مورد نیاز در جامعه برای تحقق اهداف جامعه اسلامی؛
  10. آزمون تجارب جدید در حوزه تولید و غلبه بر مشکلات اقتصادی؛
  11. شکوفا شدن ظرفیت ها و استعدادهای موجود جامعه در فرآیندهای تولید؛
  12. استفاده بهینه و کارآمد از ظرفیت های انسانی و تحقق عدالت اجتماعی؛
  13. بسترسازی توسعه پایدار در سطوح ملی و منطقه ای؛
  14. کشف و اجرای راه حل های بهتر و کارآمدتر در تولید و افزایش کیفیت و کمیت تولید؛
  15. کاهش فشار بیگانگان و تقویت جایگاه کشور در محیط منطقه ای و جهانی؛
  16. افزایش اعتبار نظام و افزایش قدرت پول ملی؛
  17. گسترش و ایجاد مشاغل جدید و گسترش چرخه های تولید به صورت مستقیم و غیرمستقیم؛
  18. جلوگیری از انتقال سرمایه ها به خارج کشور و به کارگیری آن در بخش های تولیدی؛
  19. کاهش مشکلات فرهنگی ناشی از بیکاری و…؛
  20. کاهش مشکلات کارگری در بخش های مختلف تولید بازار؛
  21. و…

جهت تحقق اهداف اقتصاد ملی موضوع اقتصاد مقاومتی مورد توجه قرار گرفته است و مهم ترین عامل قدرت اقتصادی، توان بالای تولید ملی است و تولید ملی قوی (کمی و کیفی) از طرفی وابستگی به بیگانگان را کاهش می دهد و از طرفی دیگر سبب استحکام درونی اقتصاد در سطوح مختلف می شود، صاحبنظران عواملی چون: بازار مصرف کافی ۲- علم و فناوری ثروت آفرینی ۳- مواد اولیه مناسب ۴- سرمایه کافی ۵- نیروی کار توانمند و ۶- فرهنگ تولیدی را عوامل کلیدی تولید ملی قوی می دانند و در این راستا فرهنگ تولیدی از اهمیت بالایی برخوردار است.

آغازگر تقویت تولید ملی و حمایت از کالای ایرانی با خرید کالای ایرانی است و سایر بخش ها (تأمین موارد اولیه مناسب، علم و فن آوری، سرمایه کافی، نیروی کار توانمند) را شامل می شود.

در واقع می توان گفت حمایت از کالای ایرانی به این معناست که هر کس در هر موقعیتی باید به تقویت تولید ملی کمک کند و این مهم با خرید کالای ایرانی، تولید بیشتر و با کیفیت، کوشش علمی و فرهنگ سازی محقق می شود.

باید توجه کرد که: ۱- خرید کالای ایرانی از وجوه افتخار ملی است ۲- خرید کالای ایرانی تشویق کارگزاران و متولیان اقتصاد ملی است ۳- کالای ایرانی ضامن تثبیت فرهنگ ایرانی است ۴- خرید کالای ایرانی تقویت روحیه خودباوری در ملت به ویژه جوانان است.

نبود شغل سبب می شود عوامل تهدیدزایی چون: بیکاری، فقر، مشکلات معیشتی، ناهنجاری های اجتماعی در جامعه رخ دهد و راه مقابله با آن حمایت از کالای ایرانی است. در واقع حمایت از کالای ایرانی نقشه های دشمن در جنگ اقتصادی را خنثی می کند.

بر این اساس باید گفت محوری ترین موضوع در فرآیند حمایت از کالای ایرانی، فرهنگ حمایت از تولید ملی و کالای ایرانی است.

منبع:www.dmsonnat.ir

image_pdfimage_print